ZiskejZdravi.cz

Rajče

Rajče - „obyčejná" plodina, na trhu je k dostání po celý rok a řekli bychom, nic zvláštního. Je tak akorát vhodná do salátu a na omáčku. Jenže! Lykopen, který je v rajčeti hojně zastoupen a to v ještě větší míře při zpracování tepelnou úpravou, je asi malý zázrak. Má totiž velice silné látky chránící prostatu, varlata a nadledvinky (kde je přítomen), a celý trávící aparát počínaje jícnem a konče konečníkem. Konzumace lykopenu v rajčatech reguluje tvorbu buněk a kontroluje jejich množení a tím zabraňuje jejich chorobnému bujení.

Rajče je vynikající zelenina se spoustou sladkých příchutí a zvláště nakyslá chuť je velice osvěžující hlavně v horkých dnech. Musí být ale přirozeně dozrálé. Hojnost sluníčka a vláhy dodá rajčeti naprosto jedinečnou vůni a chuť. Někteří známe rajčata,žel, jen z obchodů, a ta nejsou dobře uzrálá. Obchodníci je „podtrhnou", aby zůstaly co nejdéle čerstvá. To má samozřejmě dopad na jejich kvalitu a chuť. Přirozeně dozrálé rajče je lahodně sladké a jeho chuť vzbouří chuťové kanálky a pohladí jazyk. Slupka (záleží také na druhu) je křehká a velmi dobře praskne přesně v místech nakrojení, nebo zakousnutí. Některé druhy jsou houževnatější, a ty se nejlépe hodí k naložení. Známé jsou také rajčata sušená a to je pohádková chuť jižních zemí, kde rajče „panuje" v jídelníčku.

Rajský protlak má koncentrované složky a je tudíž velice vhodnou léčivou potravinou. Čerstvý plod rajčete obsahuje vitamin C, A, řadu vitaminů B, kyselinu listovou, niacin a minerální soli. Vitaminu C je na 100g „pouze" 19,1mg, což je sice méně než má pomeranč, ale stačí na pokrytí pro dospělou osobu na den. Dokonce je postačující na prevenci proti kurdějím. V množství 100 g rajčete můžeme počítat s obsahem minerálů v tomto složení: vápník, fosfor, hořčík, zinek, draslík a železo. Z nichž je pozoruhodné množství draslíku 222 mg, fosforu 24mg a hořčíku 11mg. Draslík obsahují také citrusové plody, veškerá listová zelenina, slunečnicová seménka, brambory, banány a další potraviny. Draslík, kterého je v rajčatovém protlaku dost, snižuje krevní tlak, posiluje nervovou soustavu, pomáhá tělu při alergiích, odstraňuje z těla odpadní látky. Rajčata svým obsahem minerálů konkurují kravskému mléku a vejcím. Takže pokud sníte rajče o hmotnosti 180g, zkonzumujete tolik minerálů, jako byste snědli jedno středně velké vejce.

Rajčata obsahují sice malé množství cca 1,1% /100g rozpustné vlákniny hlavně v dužině a kolem jaderníku, ale ta má laxativní účinek a podílí se na snižování LDL cholesterolu.

Rajče má vynikající chuťové složení, obsahem kyseliny jablečné a oxalové, ty se v průběhu dozrávání snižují a zvyšuje se obsah cukru. Rajče stejně jako citron působí v organismu zásadotvorné prostředí. To je dobrá zpráva hlavně pro osoby, které trápí překyselení organismu. Chrání tak tkáně, moč a vyrovnává pH v krvi.

V rajčatech je barvivo lykopen- karotenový pigment, který se v organismu, na rozdíl od betakaroténu, nemění na vitamin A. Vědci měli donedávna za to, že karotenoid ( likopen) není pro člověka tolik důležitý, ale nové výzkumy potvrdily, že v krevní plazmě je likopen a betakaroten hojně zastoupen. To znamená, že likopen spolu s betakaroténem jsou karotenoidy přirozenou součástí lidského těla a tudíž nezbytné pro naše zdraví. Likopen se nachází ve varlatech, prostatě a nadledvinkách. Bylo by tedy nesprávné tvrdit, že je nepodstatný pro lidské tělo. Právě proto, je rajský protlak léčivou potravinou pro své antioxidační účinky proti rakovině. Rakovina je rozpad buněk zhoubného charakteru a potraviny, které mají tyto antioxidační účinky by neměly chybět každý den v jídelníčku hlavně jako prevence.

Civilizační choroby - rajče je malou policií v těle. Pročišťuje krev a játra, odvádí odpadní látky. Rajče má veliký obsah vody a je močopudné, pomáhá tedy ledvinám a chrání je od přemíry kyseliny močové, která je pro ledviny velice nebezpečná ( krystalky kyseliny močové se ukládají do ledviny a tím jí poškozují.). Čerstvá šťáva působí jako poměrně silné antibiotikum.

Imunitní systém - díky minerálním látkám obsaženým v rajčeti jako jsou například železo, fosfor, draslík, hořčík a vitaminům v dostatečné míře vitaminu C, řady B1,B2B6, kyselině listové B9 a niacinu, proteinům glukóze a fruktóze je rajče ideální nezatěžující potravinou pro ty osoby, které jsou vystaveny vlivům měst nebo špatnému životnímu prostředí.

Cholesterol - rajče je zdrojem rozpustné vlákniny, není jí sice mnoho, ale i tak pomáhá snížit cholesterol v krvi, rajčata mají projímavý účinek, jsou tedy dobrým pomocníkem při redukční dietě.

Ateroskleróza- ukládání tuku v cévní stěně, tohle je strašák moderní doby. Proti tomuto onemocnění statečně bojuje rajče svou antioxidační výbavou. Rajče zabraňuje oxidaci cholesterolu, který ve spojení s LDL ( lipoproteiny s nízkou hustotou) pomalu ucpávají krevní řečiště a tím způsobují neprůchodnost a tvrdnutí cév.

Rakovina prostaty a varlat - rajče je bojovník i s touto zrádnou a zákeřnou chorobou. Hlavně muži, kteří jsou dědičně zatíženi tímto onemocněním, by měli zařadit rajče do svého jídelníčku častěji. Rajče chutná opravdu výjimečně a při pěstování na zahradě je jeho plod sladší a voňavější. Jeho chemické složení v době zrání obsahuje organické kyseliny - jablečnou a oxalovou, které se postupně zráním snižují a zvyšuje se procento cukru.

Poslední výzkumy potvrzují protirakovinné účinky lykopenu, zvláště u rakoviny prostaty, střev, prsu, plic a dělohy.

Únava nohou- nať rajčete se používá spíš jako hnojivo do kompostu, ale zkuste udělat odvar a udělejte buďto obklad nebo si namočte na chvilku nohy do této lázně. POZOR neužívat vnitřně !

Rajče má detoxikační a posilující vlastnosti. Je tedy velice vhodnou potravinou oslabenému organismu. Ať už ve formě syrové, jako šťáva, džus nebo vařené v polévce, omáčce nebo pečené. Jeden tip na rychlou rajskou omáčku: Na trochu tuku za studena nasypeme hladkou mouku a zamícháme velmi dobře s trochou studené vody, přilijeme rajský 100% džus a pomalu přivedeme do varu, osladíme podle chuti a nakonec dáme utřený česnek - kdo má citlivý žlučník, doporučuji vyzkoušet česnek bez středového výhonku.

Ne nadarmo se mu říká rajské jablko. V ráji bylo všechno dobré.

Text: ZiskejZdravi.cz



Eshop - ekodrogerie, byliny, potraviny

Eshop - ekodrogerie, byliny, potraviny

Potraviny - základ pro každé zdravé jídlo

Potraviny - základ pro každé zdravé jídlo

Recepty - uvařte si něco dobrého

Recepty - uvařte si něco dobrého

Zásady stravování - zásady zdravého vaření

Zásady stravování - zásady zdravého vaření

Složení stravy - co má naše strava obsahovat

Složení stravy - co má naše strava obsahovat