ZiskejZdravi.cz

Špaldové vločky

Špaldové vločky se získávají tak, že se obilné zrno navlhčí v páře a pak se lisuje. Špalda obsahuje hořčík a vitamíny skupiny B, včetně vitamínu B17. Obilné vločky uchovávají většinu cenných látek - sacharidy, rostlinné bílkoviny, nenasycené mastné kyseliny, minerální látky, vitamíny i vlákninu.

Původ špaldy - postaru krupníku, není přesně znám. Snad Asie, jihovýchod Evropy nebo některá ze zemí kolem Středozemního moře. V knize Dr. Schneidera se píše, že pšenice roste dokonce v Alpách, v nadmořské výšce 1600 (!) metrů a dozrává tam. Dříve se špalda pěstovala hojně a v současnosti se začíná opět vracet obliba jejího pěstování všude tam, kde to povětrnostní podmínky dovolí.

Její obsah minerálních látek a bílkovin je vyšší než u bílé mouky. Energetická hodnota bílé mouky je v některých případech malinko vyšší, ale to je u bílé mouky na škodu, protože vyšší příjem energie s nízkým procentem vlákniny způsobí, že se nám do organismu ukládá daleko více tuku, který zaviní u mnoha lidí obezitu, a to už v útlém věku. Bílá mouka, ale i celozrnná má lepek, ale díky obsahu otrub v celozrnné mouce není tak fatální působení lepku ve střevě.

Otruby jsou vysoce účinný kartáček na střevní stěnu, kaše ze špaldy pročistí organismus, dodá energii a netloustne se po ní. Špaldové vločky jsou vyrobeny z celého zrna a tudíš zachovávají vlastnosti jako celozrnná mouka. Špaldová mouka se vyznačuje oříškovou příchutí a to je z toho důvodu, že její pěstování nebylo narušeno žádným přešlechťováním a díky tomu si dodnes zachovala mimo svou chuť i cenné a důležité látky.

Paní Hildegarda z Bingenu o špaldové pšenici údajně prohlásila, že kdyby člověk tolik churavěl, že by mu už nic nepomáhalo, špalda jej postaví na nohy. Pravda je, že špalda je lehce stravitelná, stimuluje imunitní systém, a je bohatší na minerály a vitaminy- hlavně, a to je zajímavé B17 - ten je také obsažen v jádru pecky meruněk. Vitamin B17 je vysoce ceněn pro svou antioxidační vlastnost a má protirakovinné působení.

Z dalších výživově zajímavých látek ve špaldě jsou: vitamín B1, vitamín B3, mangan, draslík, hořčík, vápník, železo, fosfor, zinek, síra, bílkoviny, prospěšné tuky - nenasycené mastné kyseliny, vlákniny, beta karoten, esenciální aminokyseliny - lysin, leucin, threonin.

Špalda není vhodná pro bezlepkovou dietu. Lidé s alergií na pšenici mohou používat špaldu, ale pozor nezaměňte si alergii s celiakií. Špalda má lepek, ale vzhledem k tradičnímu pěstování a odolnosti je výhodnější pro osoby s alergií na pšenici.

Mnozí lékaři v minulých dobách by si ušetřili mnoho starostí, kdyby doporučovali zařadit špaldu v každém věku a ještě lépe od nejútlejšího věku jako prevenci proti chorobám zažívacího a oběhového traktu. Pán Bůh stvořil celé zrno a věděl proč.

Těsto ze špaldové mouky dobře kyne, voní po oříškách, je zdravější pro alergiky, má cenné látky pro tělo. Ze špaldových výrobků dnes nabízí trh takzvané kernoto nebo špaldoto. Také bulgur, což je hrubě podrcené zrno, které je předvařené. Dá se z něho vyrobit karbanátek, falafel a jiné dobroty vegetariánské kuchyně.

Text: Ziskejzdravi.cz



Eshop - ekodrogerie, byliny, potraviny

Eshop - ekodrogerie, byliny, potraviny

Potraviny - základ pro každé zdravé jídlo

Potraviny - základ pro každé zdravé jídlo

Recepty - uvařte si něco dobrého

Recepty - uvařte si něco dobrého

Zásady stravování - zásady zdravého vaření

Zásady stravování - zásady zdravého vaření

Složení stravy - co má naše strava obsahovat

Složení stravy - co má naše strava obsahovat