ZiskejZdravi.cz

Pšeničná mouka celozrnná

Navzdory všem „moderním" trendům, musíme přiznat důležitost potraviny zvané obilí. Je tak součástí našeho života jako voda, vzduch a ovoce, zelenina, luštěniny, semena, ořechy a jiné....Mezi základní obiloviny patří pšenice, žito, oves a ječmen. Další obiloviny jsou čirok obecný, kukuřice setá, proso seté, pšenice špalda, rýže setá, žitovec (triticale - kříženec žita a pšenice ) a další. Také pseudoobilniny jako laskavec = amaranthus, merlík, pohanka.

Jak vidíme, množství obilnin je velice široké a skýtá bohatou nabídku pro výživu. Společné mají to, že je naše tělo velice nutně potřebuje. V poslední době někteří lidé bývají přecitlivělí na lepek, což je směs bílkovin obsažených v pšenici, žitu, ječmeni a ovsu a musí mít takzvanou bezlepkovou dietu. Tito jedinci mají možnost používat bezlepkové druhy obilovin, jako je kukuřice, pohanka a jiné. Je to sice nákladnější, ale jak se zdá ani oni se bez mouky neobejdou.

Celozrnná mouka má mnoho výživových látek minerálů a vitaminů. Je dobré - pokud je to možné - konzumovat mouku čerstvě namletou. Kdo tuto možnost nemá, je trochu ochuzen o plné množství výživové složky klíčku, jádra a otrub. V celozrnné mouce chybí provitamin A - betakaroten, C a B12,. Tyto látky se ale velmi snadno doplní jinými potravinami.

Například podle Dr. Kollatha je dobré každý den začít výživnou celozrnnou kaší s přídavkem ořechů semínek a podle chuti ovoce nebo zeleniny. Ochutit ji lze medem nebo lehce osolit. Tato kaše má léčivý účinek proti začínající paradentose, tuberkulose, padání vlasů při rychlém úbytku váhy a působí protizánětlivě na střevo, tím, že jej dokonale čistí. Vláknina v celozrnné kaši z mouky na sebe váže vodu, tím způsobuje látkovou výměnu, čistí tak i krev, je obranou proti stresu, má široké zastoupení vitaminu B, až na B12 a je sytá. Tím dodá sílu a vitalitu. Celozrnná mouka pšeničná má oproti bílé vymleté mouce mnoho výhod pro organismus. Je to bohatý zdroj vitaminů skupiny B a vitamínu E a to převážně v obilných klíčcích, které ale podléhají žluknutí a tím se jejich výživová hodnota snižuje právě o tyto cenné látky. Už jsme si řekli, že celozrnná mouka se dá používat všude, kde je to možné dle receptury, hlavně do každého pečení, do knedlíků, do koláčů, buchet, palačinek a tak podobně.

Zajímavé je srovnání obsahu vlákniny: v celozrnném chlebu na 100 g je okolo 6 g a výše, a ve světlém chlebu je jen okolo 2 g na 100 g.Celozrnná mouka je nástrojem k lepšímu trávení pro dostatečné množství vlákniny, ta se uvolňuje pomalu trávicím traktem, tím se pomalu uvolní glukóza ze zrna a proto je celozrnná mouka vhodná pro osoby s trávicími potížemi, ale i pro diabetiky. Také lidé z vysokým krevní tlakem a LDL cholesterolem by měli zařadit celozrnnou mouku častěji- možná pravidelněji do jídelníčku. Očistné vlastnosti, kartáčovitého působení celozrnné mouky ve střevu, jsou pomocí pro osoby trpící civilizačními chorobami, například: obezitou, některými druhy rakoviny, arteriosklerózy, revmatické artritidy a podobně.

O vláknině, kyselině linolové, otrubách v klíčcích jsme již mluvili ale co je opravdu důležité zmínit je množství vitaminů v celozrnné mouce. Za určitých předpokladů ( čerstvost) jsou v mouce obsaženy vitaminy B1,2,6, Niacin, vitamin E - ten pomáhá proti rakovině, kyselina listová a minerály fosfor, vápník, hořčík, železo, draslík a stopové prvky železo, mangan a měď.

Při těhotenství, kojení, sportu, oslabení nemocí, různých dermatitidách, trávicích potížích je celozrnná mouka a hlavně pšenice silným obráncem a lékem pro naše zdraví. Je známo a odborníci se k tomu také přiklánějí, že pokud jíte dvakrát denně a začnete výrazně silnou snídaní, Vaše potřeba jídla se dostaví až po více jak 5-6 hodinách. V té době je možné zavodnit organizmus dostatkem tekutin. Mám na mysli čistou vodu nebo bylinkový čaj. Průzkumy potvrzují, že toto je cesta i pro zmírnění ba i vyléčení diabetu a také snížení nadváhy. U nemocných cukrovkou musí být tato strava konzultována s odborníkem, který už tuto metodu vyzkoušel a ověřil u pacientů.

Celozrnná mouka má tedy mnoho výhod oproti bílé mouce, která je navíc nositelem velkých trávicích problémů. Způsobuje zácpu, vysoký krevní tlak, obezitu a její lepek se velmi snadno zachytí a nabaluje přímo ve střevě právě proto, že v bílé mouce chybí otruby, klíčky a tolik žádaná vláknina. Moudrý Stvořitel věděl proč dává zrno celé a ne jen bílé.

Maminky nám říkají, že nejdůležitější jídlo dne je snídaně. Něco na tom bude.

Celozrnná mouka nebo kaše z celozrnné mouky má vysoký obsah klíčků. Ty se dají ještě i přidat, protože se prodávají i samostatně. Tato snídaně, obohacená semínkem lnu, máku, sezamu a slunečnice s hrstí ořechů a čerstvým nebo namočeným suchým ovocem s přídavkem kustovnice čínské (pokud možno také namočené), nám dodá tolik síly, elánu, dobré nálady a klidných nervů, že nesáhnete po žádném povzbuzovadle ve formě kávy, silného čaje nebo energetickém nápoji.... ostatně podívali jste se někdy na obsah kofeinu v těchto nápojích? Někde výrobce zveřejní obsah, někde ne. Je takové pořekadlo že dát si kávu při únavě je stejné jako bičovat unaveného koně. Koně je nám určitě líto a necháme ho odpočívat, ale sami jsme schopni pracovat do hluboké noci a při únavě si dát silnou „dobrou" kávu a tak vyčerpávat zásoby síly a zdraví. Toto odebírání sil se nám za pár let může ošklivě vymstít.

Text: ZiskejZdravi.cz



Eshop - ekodrogerie, byliny, potraviny

Eshop - ekodrogerie, byliny, potraviny

Potraviny - základ pro každé zdravé jídlo

Potraviny - základ pro každé zdravé jídlo

Recepty - uvařte si něco dobrého

Recepty - uvařte si něco dobrého

Zásady stravování - zásady zdravého vaření

Zásady stravování - zásady zdravého vaření

Složení stravy - co má naše strava obsahovat

Složení stravy - co má naše strava obsahovat