ZiskejZdravi.cz

Kmín

Kmín je výborné a voňavé koření, které se využívá především při pečení chleba. Je to pro své účinné zklidňující účinky na trávicí systém. Zlepšuje odchod plynů ze střev, zmírňuje křeče, zlepšuje trávení. Uplatňuje se také při tvorbě mateřského mléka a při nadýmání kojenců, které může hodně pozlobit.

Kmín kořenný (carum carvi) je mrkvovitá, dvouletá, někdy i trvalá rostlina. Pochází ze střední a severní Evropy a Asie, a roste i divoce na lukách, okrajích polí a náspech. Obsahuje éterický kmínový olej s hlavní složkou karvinem, který působí na žaludek povzbudivě, ale střeva uklidňuje a působí proti nadýmání a křeči hladkých svalů. Kmínový olej má velmi dobrý vliv na střevní mikroflóru, tu příznivou a potřebnou podporuje, zatímco škodlivé bakterie ničí.

Při vaření brambor se vždy přidává i kmín. Není to jen kvůli chuti, ale kmín neutralizuje škodlivý solanin, který ne nachází v bramborách a to především v těch, které klíčí nebo jsou nazelenalé, a který způsobuje poškození sliznice v žaludku a dvanáctníku, s možným krvácením a otoky. Pokud máme k obědu nadýmavé jídlo, jako různé brukvovité zeleniny, předcházíme potížím kmínem. A taková kmínová polévka, to je lahůdka i pohlazení pro bříško zároveň. Z kmínu uděláme klasický vývar, přecedíme a pak přidáme zeleninu a noky.

Nálev - Připravíme si nálev tak, že si vyluhujeme 1 čajovou lžičku semen v šálku vařící vody a pijeme po každém jídle. Také se přidává do mléka kojencům 1 čajová lžička do 1 litru mléka, scedíme a podáváme.

Plody se mohou žvýkat i celé (3g denně) případně proti nadýmání, žaludečním křečím a kolikovitým bolestem střev i žaludku užíváme prášek (na špičku nože).

Text: ZiskejZdravi.cz



Eshop - ekodrogerie, byliny, potraviny

Eshop - ekodrogerie, byliny, potraviny

Potraviny - základ pro každé zdravé jídlo

Potraviny - základ pro každé zdravé jídlo

Recepty - uvařte si něco dobrého

Recepty - uvařte si něco dobrého

Zásady stravování - zásady zdravého vaření

Zásady stravování - zásady zdravého vaření

Složení stravy - co má naše strava obsahovat

Složení stravy - co má naše strava obsahovat