ZiskejZdravi.cz

Lilek

Lilek je známý jako zvláštní fialová plodina protáhlého hruškovitého tvaru s tenkou lesklou slupkou. Krajově se mu říká také baklažán, patlažán někde také patližán. Je příbuzný s bramborem a má široké uplatnění v kuchyni i jako léčebná pomoc. Má velké množství provitaminu A a vitamínů řady B. Obsah minerálů vápníku a draslíku je dokonce větší než v mrkvi, cibuli a v zelí. Rutin, který také obsahuje, chrání cévy. Dále je přítomen hořčík, mangan, železo a hlavně v zimním období obsahuje důležitý zinek. Obsahuje také kyseliny pantotenovou a listovou. Lilek má vysoký obsah pektinu, je bohatší než jiná zelenina.

Záněty a infekce v těle: u lilku je pozoruhodné, že je přírodním antibiotikem

Cholesterol: lilek přispívá ke snížení tuků v krvi, k hubnutí a tím ke snížení tlaku

Játra: povzbuzuje činnost jater a pročišťuje krev, lilek nedráždí žlučník

Kůže: lilek je nápomocen při problémech s ekzémy a jinými kožními onemocněními

Obezita: lilek obsahuje velké množství vody více jak 90% - je tedy velice vhodný pro redukční dietu, má přibližně 15 kcal (64 kJ) a tím se řadí mezi velice vhodné potraviny při léčbě obezity.

Cukrovka: lilek má řadu příznivých složek pro léčbu tohoto onemocnění, navíc ve slupce je rutin, který chrání cévy a udržuje je pružné

Zácpa: Lilek patří mezi zeleninu s vysokým obsahem pektinu, chrání střeva, pomáhá při peristaltice a ve spojení s vysokým obsahem vody je dobrým pomocníkem lidem trpícím zácpou.

Složka Jednotka Průměrný obsah Prvek (mg/100 g) Průměrný obsah Složka (mg/100g) Průměrný obsah
voda g/100 g 92,9 Na 2 vitamin C 5
bílkoviny g/100 g 0,9 K 210 vitamin B1 0,04
tuky g/100 g 0,4 Ca 10 vitamin E 0,03
cukry g/100 g 2,0 Mg 11 vitamin B6 0,07
celkový dusík g/100 g 0,14 P 16 provitamin A 30 - 65
vláknina g/100 g 2,0 Fe 0,3 karoten 0,070
mastné kyseliny g/100 g 0,3 Cu 0,01 thiamin 0,02
cholesterol g/100 g 0 Zn 0,2 riboflavin 0,01
energie kJ/100 g 64 Mn 0,1 niacin 0,1

Zdroj tabulky: Wikipedie

Lilek má velice dobře stravitelnou slupku, ale přezrálé (velké) a staré plody bývají příliš měkké a hořké, obsahují jedovatý solanin, který mizí tepelnou úpravou. Jestliže lilek oloupáme, připravíme své tělo o mnoho důležitých živin. Proto je lépe koupit menší plod se zelenou stopkou a lesklou napnutou slupkou. Úprav lilku je mnoho. Například lilek zapečený nebo plněný směsí jiné zeleniny se sýrem a jako příloha může být opečený brambor... to musí být lahůdka.



Eshop - ekodrogerie, byliny, potraviny

Eshop - ekodrogerie, byliny, potraviny

Potraviny - základ pro každé zdravé jídlo

Potraviny - základ pro každé zdravé jídlo

Recepty - uvařte si něco dobrého

Recepty - uvařte si něco dobrého

Zásady stravování - zásady zdravého vaření

Zásady stravování - zásady zdravého vaření

Složení stravy - co má naše strava obsahovat

Složení stravy - co má naše strava obsahovat