ZiskejZdravi.cz

Lněný olej

Lněný olej za studena lisovaný je výživnou a léčivou látkou, a často by měl být zařazen na první místo k užívání. Je výborným zdrojem cenných nenasycených kyselin nejen pro vegetariány a vegany. Obsahuje cenné omega-3 kyseliny, které se jinak nejlépe získávají z ryb. Americká asociace pro výživu (the American Dietetic Association) uvádí  lněný olej jako nejbohatší zdroj ALA - kyseliny alfa-linolenové, která se přeměňuje na  EPA a DHA. Naše běžná strava obsahuje asi 10x více omega-6 než omega-3, což v těle vytváří prostředí vhodné k zánětům. Je proto důležité hlídat ve stravě tyto Omega-3 kyseliny.

Proto tak často slyšíme, že je potřeba jíst ryby a pokud jste vegetariáni či vegani, ryby nahradí právě lněné semínko. Lněný olej obsahuje řadu cenných látek, mezi nimi jsou glyceridy kyseliny palmitinové,stearinové, myristinové, arašínové, olejové, linoleové, linolenové a isolinolenové. Krom toho obsahuje vosk, pryskyřici, soli a bílkoviny. Vidíte sami, že je to cenná a vysoce hodnotná plodina a podporuje mnoho léčivých pochodů.

Lněný olej se doporučuje užívat v množství dvou až tří kávových lžiček denně k obohacení jídla. Jeho chuť může být zpočátku nepříjemná či nezvyklá, ale tomu se vyhnete smícháte-li ho například s olivovým olejem nebo pokud ho budete užívat v pomazánce, polévce či omáčce. Pokud má ale lněný olej nahořklou chuť, je to známka oxidace a pak již olej neužívejte. Lněný olej nemá dobrou tepelnou stabilitu, protože má velmi vysoký obsah polynenasycených mastných kyselin (asi 70%). Musí se tedy užívat co nejvíce čerstvý. Pokud je starší a nahořklý může nám naopak uškodit, protože takový olej podporuje tvorbu nežádoucích volných radikálů a dráždí střeva. Možná proto ho dnes z jídelníčku vytlačily jiné stabilnější oleje, což je ovšem pro náš organismus škoda.

Lněný olej také nezahříváme, protože by se obsah léčivých omega 3 mastných kyselin zničil, ale využijeme jej ve studené kuchyni. Kromě již zmíněných pomazánek ho využijeme na polití brambor, bramborové kaše či do šťouchaných brambor, na těstoviny, saláty a výborný je na rýži a dušené mrkvi. Lněný olej uchováváme vždy v chladničce v temnu. Lněný olej můžeme využít i k masírování či na suchou pokožku.

Léčivé účinky lněného oleje:

  • Lněný olej má protivirové, protizánětlivé, antibakteriální a protiplísňové účinky.
  • Čistí střeva a upravuje střevní mikroflóru.
  • Upravuje peristaltiku a zbavuje zácpy.
  • Snižuje krevní tlak a riziko srdečních chorob.
  • Upravuje hladinu lipidů a cholesterolu.
  • Brání houstnutí krve.
  • Zmírňuje obtíže při menstruaci a migrénách.
  • Zlepšuje suchou pokožku a lupenku.
  • Působí příznivě na klouby.
  • Doplňuje nezbytné esenciální mastné kyseliny především Omega 3.

Použití:

2-3 čajové lžičky denně. Možno užívat samostatně, nebo může být olej přimíchán do jídel - dušené mrkve, do rýže, kde působí chuťově příjemně. Vždy ale za studena! S některou potravinou působí tento olej příliš hořce, chce to vyzkoušet. Při zácpě lžička na lačno. Při chemoterapii 1polévková lžíce s jídlem, nejlépe s bílkovinami a něčím, co obsahuje síru (česnek, cibule, pórek, ředkvičky, med..).

Zevně mazat problematická místa na kůži 2x denně.

Text: ZiskejZdravi.cz



Eshop - ekodrogerie, byliny, potraviny

Eshop - ekodrogerie, byliny, potraviny

Potraviny - základ pro každé zdravé jídlo

Potraviny - základ pro každé zdravé jídlo

Recepty - uvařte si něco dobrého

Recepty - uvařte si něco dobrého

Zásady stravování - zásady zdravého vaření

Zásady stravování - zásady zdravého vaření

Složení stravy - co má naše strava obsahovat

Složení stravy - co má naše strava obsahovat