ZiskejZdravi.cz

Majoránka

Majoránka je velmi stará léčivá bylinka, která povzbuzuje a zklidňuje trávení. Pro tyto protikřečové a uklidňující účinky na trávicí systém je velmi oblíbená při vaření. Jako koření i pro léčivé účely se sbírají listy a květy 2-3krát za rok před rozkvětem a za suchého počasí. Majoránka se hodí k tučným jídlům, protože povzbuzuje tvorbu žaludečních šťáv a žluči a působí proti nadýmání a křečím. Nejčastěji se přidává do gulášů, bramboráků a k luštěninám. Takové hrách a kroupy s majoránkou a česnekem, to je úžasná kombinace. Majoránku přidáváme až ke konci, nebo do hotového jídla.

Působí také proti nadýmání a žaludečním křečím nervového původu. Doporučuje se také při nervozitě a psychických obtížích, jako je úzkost či nespavost, migrény, bolesti hlavy. Kromě pozitivních účinků na trávicí systém zmírňuje i revmatické bolesti a bolesti svalů, záněty trojklanného nervu a nervů vůbec. Používá se i na výplachy očí při zánětech spojivek. Pára vroucího čaje se používala i k inhalacím při rýmě a  odvar se využíval i jako kloktadlo a výplachy při rýmě.

Připravíme si:

Nálev: V 0,5 litru vody vyluhujeme 20-25g květů, nati a pijeme až 3 šálky za den.

Koupel si připravíme ze silnějšího odvaru asi hrst majoránky na 2 litry vody.

Lze připravit i mast, z čerstvé vylisované šťávy i z jemně drcené nati do běžných masťových základů. Nejčastěji se mastmi vytíral nos a kolem nosu při rýmě a masírovaly se klouby a místa nervových bolestí.

Text: ZiskejZdravi.cz



Eshop - ekodrogerie, byliny, potraviny

Eshop - ekodrogerie, byliny, potraviny

Potraviny - základ pro každé zdravé jídlo

Potraviny - základ pro každé zdravé jídlo

Recepty - uvařte si něco dobrého

Recepty - uvařte si něco dobrého

Zásady stravování - zásady zdravého vaření

Zásady stravování - zásady zdravého vaření

Složení stravy - co má naše strava obsahovat

Složení stravy - co má naše strava obsahovat