ZiskejZdravi.cz

Pšenice

Pšenice je mnoho druhů. Jedno je však více než jisté - jíst se dají všechny. Pšenice má významné místo v našem stravování, protože je lehce stravitelná a má laxativní účinek. Neobsahuje vitamin B12, A(betakaroten) a C, ale má ostatní vitaminy řady B, E, kyselinu listovou a niacin. Pšenice obsahuje velké množství nerozpustné vlákniny, má projímavý účinek a ti, kteří trpí dlouhodobě zácpou, by měli celé zrno pšenice zařadit každý den v jakékoli formě do jídelníčku. Pšenice nemá mnoho vápníku, ale zato dostatek ostatních minerálů- draslík, železo, fosfor, hořčík a stopové prvky zinek, mangan a měď. Pšenice je vhodným zdrojem energie - 331kcal na 100gr.

Pšenice posílí všechna těla dospívajících, kojících a oslabených po nemoci. Je zdatným ochráncem při ohrožení civilizačními chorobami, např. cukrovkou, aterosklerosou, revmatickou artritidou a rakovinou (pouze některé tipy). Je lehce stravitelná a tělo z ní velmi dobře získá potřebné živiny a stavební látky. Z pšenice je významný prvek - klíček a otruba. Má bohaté zastoupení minerálů, vitaminů a tuků (polynenasycené mastné kyseliny) - hlavně kyselinu linolovou.

Pšeničné zrno je nasládlé, to způsobují jednoduché cukry, ale ostatní sacharidy, asi 62%, jsou ve formě škrobů. Další zajímavostí pšenice jsou proteiny. Asi 90% všech proteinů pšenice je z gluteinu a gliadinu. Gluten napomáhá při kvasném procesu těsta- zvyšuje jeho objem. Pšenice obecně vzato stačí pokrýt celkovou potřebu našeho těla právě pro kvalitativně vysokou úroveň lysinu - proteinu klíčků. Proto je velice prospěšné konzumovat celozrnné potraviny denně. Chrání naše tělo, posiluje imunitu a dodává výživové prvky a stavební látky hlavně ve spojení s mlékem nebo zeleninou. Pšenice patří se svou výživovou hodnotou k jedné z plnohodnotných potravin, a postačí ke správnému vývoji a růstu.

Otruby- otruby jsou tvrdou součástí pšeničného zrna. Mají velké množství minerálů, vlákniny - celulózy, ligninu a hemicelulózy, proteinů a vitaminů. Mají velice zásadní úkol ve střevě. Působí jako kartáč střevní stěny a tím plní tři úkoly; zadržují vodu, zrychlují peristaltiku, a hlavně zadržují jedovaté a dráždivé látky jako cholesterol, žlučové soli a karcinogeny. Pomocí otrub se tyto jedy střevem vyloučí. Pšeničné otruby zabraňují karcinomu tlustého střeva, prsu a onemocnění srdce. Ovesné otruby účinně snižují cholesterol.

Pšeničné klíčky - octacosanol je látka, která zvyšuje odolnost a výkonnost organizmu, bojuje proti únavě. Vitaminy skupiny B, E, niacin a kyselina listová jsou pomocníci hlavně v jarním období při syndromu jarní únavy. Minerály a enzym superoxid-dismutáza, esenciální mastné kyseliny např. kys. linolová, a alfalinolenová a proteiny a v nich hlavně lysin. Toto vše je v pšeničném klíčku cenným spektrem bohatství v ochraně našeho těla proti nemocem této hektické doby zatížené různými stresory.

Cukrovka - velké množství vitaminu B a E chrání slinivku.

Onemocnění nervové soustavy - řada vitaminu B chrání při stresu, depresi a únavě.

Hyperlipidemie - neboli vyšší hodnota tuku v krvi

Rakovina - nádorové bujení je také v mnoha případech vlivem špatné skladby potravin, stresů, depresí a v neposlední řadě genetickým vybavením. Pšeničné klíčky zastavují degenerativní buněčné bujení.

Čokolády, zálusků a podobných potravin je možné se „přejíst", ale chleba - toho ne. Chléb náš vezdejší dej nám dnes.... říká Bible. Aneb chlebem se nikdy nepřejíš. Chléb je základem pro jídelníček. Je zvláštním Božím darem pro člověka. Někde jsem četla, že obiloviny jsou jedinou potravinou, která je schopna nasytit všechen lid této planety daleko lépe než kterákoli jiná plodina.

 

Text: ZiskejZdravi.cz



Eshop - ekodrogerie, byliny, potraviny

Eshop - ekodrogerie, byliny, potraviny

Potraviny - základ pro každé zdravé jídlo

Potraviny - základ pro každé zdravé jídlo

Recepty - uvařte si něco dobrého

Recepty - uvařte si něco dobrého

Zásady stravování - zásady zdravého vaření

Zásady stravování - zásady zdravého vaření

Složení stravy - co má naše strava obsahovat

Složení stravy - co má naše strava obsahovat