ZiskejZdravi.cz

Kokosový cukr

Kokosový cukr je moderní nerafinované sladidlo, které se vyrábí ze sladké šťávy kokosových květů. V Indonésii sbírají domorodci nektar z kokosového květu jeho naříznutím, a po sesbírání tekutiny nechávají velmi pomalým zahříváním odpařit vodu. Nektar se mění v krystalky karamelové chuti, které se pak rozbíjejí na drobné kousky. Mají výbornou a plnou chuť a tímto sladidlem se dá nahradit řepný cukr.

Kokosový cukr má nízký glykemický index asi 35 maximálně 40, a to je velmi vhodné pro mírné diabetiky a lidi, kteří chtějí šetřit svou slinivku. Dobře se rozpouští a v kuchyni se může přidávat jak do studených, tak do pečených moučníků, do cereálií i nápojů. Kokosový cukr obsahuje řadu minerálů (hořčík, draslík, zinek a železo), vitamínů skupiny B a podporuje stálost vnitřního prostředí.

Kokosový ořech je plod kokosové palmy a váha některých ořechů je až 2,5kg. Ořech má obal z tvrdé vrstvy žluté nebo oranžové barvy (exokarp), vláknité vrstvy (mezokarp)- s tou kupujeme kokosový plod, tvrdé jádro (endokarp) a bílou dřeň (polpa), která je určena ke konzumaci. Palma je strom s širokým použitím pro hodnotný život. Jeho listy a dřevo slouží k výrobě sandálů, klobouků a ke stavbě obydlí. Z lýka ořechů se vyrábí provazy a další výrobky. V Indii má kokos pověst stromu, který dává vše potřebné pro život. V Indonésii a v okolních zemích je kokosová palma vysoce ceněna pro svou bohatou výživovou hodnotu.

Kokosový cukr je tedy pouze jedna z možností, jak kokosovou palmu využít. S ohledem na dostatek minerálních solí zejména hořčíku, vápníku a fosforu můžeme tvrdit, že kokos je výborným prostředkem při úbytku kostní hmoty - Oteoporéze. Pravidelnou konzumací kokosu zamezíme odvápnění kostí, bolestem pohybového systému, svalových křečích způsobených poklesem hořčíku v těle a dalších potížích pohybového aparátu.

V kokosové vodě není žádný tuk, ale za to její hodnota minerálů je stejná jako ve dření a litr této vody stačí na denní spotřebu hořčíku ( 300mg), pro dospělého člověka. U malých dětí je zvláště nutné zařadit do jídelníčku kokos ve formě jak nápojů, tak dřeně. Pozitivní vliv zařazení kokosu nebo kokosového másla do jídelníčku dětí se projeví při prořezávání prvních zubů a pro růst zdravých vlasů a nehtů.

Enciklopedie léčivých potravin uvádí zajímavé srovnání poměru tuků v kokosovém ořechu. Mononenasycených tuků je v kokosu 1,43g, polynenasycených 0,366g a nasycených 29,7g. Nasycené tuky jsou zastoupeny v ořechu kokosu ve vysokém procentu a zdá se, že kokos působí tvorbu LDL škodlivého cholesterolu. Pravda je ale jiná.

V molekule kokosu jsou krátké a středně dlouhé řetězce mastných kyselin o počtu asi 6-14 atomů uhlíku v molekule, a ty nezvýší hladinu cholesterolu, i když je nenasyceného tuku poměrně dost. V živočišných tucích jsou tyto řetězce mastných kyselin dlouhé a počet jejich atomů uhlíku v molekule se pohybuje kolem 18. Tam už je hladina cholesterolu ovlivněna velmi nebezpečně. Usazování živočišných tuků v krevním řečišti je fatální, způsobuje vysoký krevní tlak, nemoci srdce a oběhového systému. Neméně tragické jsou mozkové příhody s následkem smrti.

Kokos je také bohatým zdrojem vitaminů C, E a řady B. Kokosové máslo je potravina obsahující mimo jiné proteiny, které podporují růst svalové hmoty, vlákninu, která pomáhá při peristaltice střeva a sacharidy, což výborná výživa pro mozek.

Text: ZiskejZdravi.cz



Eshop - ekodrogerie, byliny, potraviny

Eshop - ekodrogerie, byliny, potraviny

Potraviny - základ pro každé zdravé jídlo

Potraviny - základ pro každé zdravé jídlo

Recepty - uvařte si něco dobrého

Recepty - uvařte si něco dobrého

Zásady stravování - zásady zdravého vaření

Zásady stravování - zásady zdravého vaření

Složení stravy - co má naše strava obsahovat

Složení stravy - co má naše strava obsahovat