ZiskejZdravi.cz

Salát hlávkový

Zelený, zeleňoučký salátek. Hlávkový salát se často označuje za perfektní jídlo na snížení hmotnosti, anebo strava králíků. Má však úžasné účinky na lidské zdraví. Pokud si uděláme klasický míchaný zeleninový salát bez hlávkového salátu - něco tam barevně chybí, a ať se snažíme dohnat to kořením, jinými barevnými druhy zeleniny, když tam chybí hlávkový salát - není to ono. Výjimkou je samozřejmě jedení salátu pro lidi, kteří užívají preparáty na ředění krve. Ti se, žel, musí obejít bez této varianty. Hlávkový salát, který obsahuje vitamin K je v přímém rozporu s užíváním některých léků na ředění krve.

Podívejme se, jak je hlávkový salát prospěšný našemu tělu. Z tabulky dole vidíme, že má velmi důležité zastoupení vody - necelých 95% a velmi málo sacharidů. Salát, tedy hlávkový salát je pro své bohaté zastoupení minerálů draslíku, hořčíku, vápníku, sodíku, křemíku, fluoru a železa vysoce ceněnou potravinou.U salátu platí že čím jsou listy tmavší, tím jsou hodnotnější a výživnější. Třeba takový Římský salát se pyšní nejvyššími nutričními hodnotami v kategorii salátů. U ledového salátu je tomu naopak.

Účinky salátu na lidské zdraví:

- nízký obsah tuku a málo kalorií.

- salát má téměř ideální poměr Omega 3 a 6 mastných kyselin - dvě ku jedné.

- salát obsahuje hodně kompletního proteinu.

- salát pomáhá při nespavosti. Bílá tekutina, kterou vidíme, když přelomíme salát se nazývá lactucarium. Tato tekutina má účinky podobné opiu a tak nám pomáhá při usínání.

- Minerály obsažené v salátu napomáhají odstraňování toxinů z těla.

- Salát má nízký glykemický index 15, ale vzhledem k nízké kalorické hodnotě se tento považuje za téměř nulový. Potraviny s nízkým glykemickým indexem jsou považovány za ideální pro jedince, kteří si musí sledovat cukr v krvi ze zdravotních důvodů.

- Salát pomáhá při zácpě díky vysokému obsahu vlákniny.

Diabetici: mohou konzumovat, hlávkový salát, při každém jídle a pokud si ho dají jako lehkou druhou večeři, navodí jim příjemnou únavu a ulehčí usínání také pocitem sytosti.

Obezita: hlávkový salát navozuje pocit nasycení, zmírňuje napětí a nemá téměř žádné kalorie. Ve spojení s vitaminy a minerály je ideální potravina pro velkou porci s výbornými dietetickými výsledky.

Zažívací potíže: někdo říká salát až po jídle, ale u hlávkového salátu platí opak, tonizuje žaludeční šťávy a tím usnadní trávení.

Poruchy nervové soustavy: hlávkový salát navodí pocit sytosti a zklidnění látkami, které svým chemickým složením připomínají omamné látky. Na rozdíl od drog není látka obsažená v Hlávkovém salátu návyková. Toto ve spojení s vitaminem B - ten dodává výživu nervům a tím je zklidňuje a otužuje. Proto je hlávkový salát vhodný pro osoby vystavené stresu, úzkostem a psychickému vypětí.

Zácpa: v hlávkovém salátu je dostatek vlákniny a ta, jak víme, podporuje peristaltiku střeva a má lehký laxativní účinek. Tabulka udává dlouhodobě průměrný obsah živin, prvků, vitamínů a dalších nutričních parametrů zjištěných v hlávkovém salátu.

Složka

Jednotka

Průměrný obsah

Prvek (mg/100 g)

Průměrný obsah

Složka (mg/100g)

Průměrný obsah

voda

g/100 g

95,1

Na

3

vitamin C

5

bílkoviny

g/100 g

0,8

K

220

vitamin D

0

tuky

g/100 g

0,5

Ca

19

vitamin E

0,57

cukry

g/100 g

1,

Mg

5

vitamin B6

0,04

celkový dusík

g/100 g

0,13

P

18

vitamin B12

0

vláknina

g/100 g

0,9

Fe

0,4

karoten

1,02

mastné kyseliny

g/100 g

0,4

Cu

0,01

thiamin

0,12

cholesterol

g/100 g

0

Zn

0,1

riboflavin

0,02

energie

kJ/100 g

59

Mn

0,3

niacin

0,4

Zdroj tabulky - Wikipedie

Šťáva z listů obsahuje malé množství organických kyselin (jablečná, citronová, šťavelová). Zároveň obsahují asparagin a hořký lactusin.

Text: ZiskejZdraví.cz



Eshop - ekodrogerie, byliny, potraviny

Eshop - ekodrogerie, byliny, potraviny

Potraviny - základ pro každé zdravé jídlo

Potraviny - základ pro každé zdravé jídlo

Recepty - uvařte si něco dobrého

Recepty - uvařte si něco dobrého

Zásady stravování - zásady zdravého vaření

Zásady stravování - zásady zdravého vaření

Složení stravy - co má naše strava obsahovat

Složení stravy - co má naše strava obsahovat