ZiskejZdravi.cz

Jablečný mošt

Jablečný mošt je velice osvěžující a blahodárným nápojem. Je to také způsob, jak uchovat velice vzácný podíl vitaminů a minerálů na zimní období. Jablečný mošt je hodnotnější čerstvý a v létě, kdy je opravdu horko nás osvěží a dokonce nám doplní železo a draslík o který přicházíme pocením.

Jablečný mošt je samozřejmě nejlepší doma zpracovaný, nebo pokud naleznete moštárnu, která vám mošt zpracuje přímo z dovezených jablek, jejichž kvalitu máte pod kontrolou. Nemělo by se zpracovávat žádné nahnilé a zkažené ovoce a pokud se objeví plíseň, nepomůže ani vykrajování. Plíseň je totiž mikroskopicky v celém nakaženém ovoci. Z tohoto důvodu bychom měli být opatrní při konzumaci kupovaných džusů, protože mnoho nemocí vzniká konzumací zkaženého ovoce.

Průkopnice zdravé výživy E.G.Whiteová napsala již v 19. století, kdy se o přítomnosti mikroorganismů ještě příliš nevědělo toto: „Zdraví ohrožuje dokonce i používání sladkého jablečného moštu, jak je obvykle vyráběn. Kdyby lidé mohli vidět to, co v moštu, který kupují, odhaluje mikroskop, málokdo by ho chtěl pít. Výrobci jablečného moštu určeného pro trh často dostatečně nedbají na kvalitu použitého ovoce a lisují šťávu z červivých a nahnilých jablek. Lidé, které by ani nenapadlo použít nějakým způsobem špatná, shnilá jablka, pijí s požitkem mošt vyrobený z takových jablek. Mikroskop však ukazuje, že ani čerstvě vylisovaný se tento příjemný nápoj naprosto nehodí k pití." Cesta ke zdraví 331 (ang.str.)

Dnes máme výhodu zpracování pasterací, ale přesto kdo může, věnujte čas přípravě těchto zdravějších, doma vyrobených moštů. Odšťavňovače jsou již běžně dostupné a tak můžete mít na stole čerstvou šťávu. Jablka jsou totiž neocenitelným pomocníkem našeho zdraví. 200 ml jablečného moštu obsahuje 310 kj, nebo 75,09 kcal. Pokud chceme držet redukční dietu můžeme ho naředit vodou.

Žlučové kameny: Jablečný mošt může být spolu s olivovým olejem pomocníkem při vylučování žlučových kamínků z těla. Tři dny se pije pouze jablečná šťáva. Třetí den se vypije po sklenici jablečné šťávy sklenička olivového oleje a sklenička citrónové šťávy. Příští dny můžete najít ve své stolici malé žlučové kameny.

Jablka mají cennou vlákninu o kterou v moštu z velké části přijdeme, ale jablka se zase dají konzervovat na mnoho jiných způsobů. Pektin, o kterém je již známo, že je velice léčivý antioxidant pro střevo, má jablko bohatou zásobu. Nachází se v dužině, kdy na 100gr dužiny je asi 2,7%. Je to nerozpustná vláknina, střevo ho nevstřebá, ale jeho schopností je na sebe navázat odpadní a toxické látky a vodu, tím způsobit látkovou výměnu a další na sebe navazující očistné procesy v trávicím traktu. Slupka jablek má sice malé procento vlákniny, proto můžeme jablko před konzumací oloupat, ale tím se ochudíme o čistící účinek slupky ve střevě. Ta se dá také nastrouhat, zvláště u čerstvých jablek.

Průjem, zácpa: pro osoby trpící průjmy je snadná pomoc, žel už zapomenutá. Neslazená doma vyrobená jablečná přesnídávka, pečená jablka, vařená jablka jsou výrazným pomocníkem při obnovení střevní mikroflóry při zácpě, průjmu i kolitidě. Taniny vysuší a zmírní zánět střevní stěny, organické kyseliny ničí mikroby a posílí a obnoví normální bakterie ve střevě. Zklidní záněty a celkově působí blahodárně. Vědci objevili, že pektin v jablku může zabránit růstu rakovinným nádorům ve střevě. Jablko tedy působí léčebně jak při průjmech, tak i při zácpě.

Osteoporóza: zajímavým polokovem- minerálem obsaženým v jablku je bor. Je to látka, o které ještě všechno nevíme, ale má se za to, že pomáhá vstřebávání vápníku a hořčíku do organismu. Velice dobře víme, že pokud bojujeme s osteoporozou, je dostatek vápníku a hořčíku nezbytný. Jablka jsou na tento prvek bohaté, dokonce mimořádně.

Je smutné, že ač je jablko nejrozšířenějším druhem ovoce na světě, nepatří mezi nejoblíbenější potravinu. Při tom je bohaté na vitamin C a E. Oba tyto vitaminy jsou silné antioxidanty a o vitaminu E se dokazuje, že má proti rakovinný účinek. Jablko je bohatým zdrojem na tanin, který má protizánětlivý a stahující účinek. Jablko je bohaté na organické kyseliny jako je jantarová, mléčná, salicylová, ale nejvíce je zde zastoupena kyselina jablečná a citronová /zásaditá/. Tyto kyseliny způsobují obnovení střevní flory a zamezují kvašení ve střevě.

Hypertenze a vysoký cholesterol LDL: flavonidy v jablku jsou látky, které brání ukládání LDL cholesterolu a krevních destiček na stěnách cév a tím pomáhají a zastavují aterosklerózu, nejdůležitější a nejúčinnější z nich je kvercetin. Jablka tedy pomáhají při snižování vysokého tlaku, nemají žádný sodík, ale obsahují v hojné míře draslík. Pektin obsažený v jablku ve střevech vstřebává žlučové soli, z nichž v tě vzniká cholesterol. Pravidelnou konzumací 2 nebo 3 jablek denně snížíme hladinu cholesterolu v krvi. Jablka navíc zvyšují produkci žluče v játrech a tím zabrání vzniku žlučových kamenů.

Jablečná kůra: dva nebo lépe tři kilogramy jablek denně, na různé způsoby bez přídavku cukru; pečená, strouhaná, vařená a to po dobu až pěti dnů. Tuto kůru je možné opakovat i vícekrát za rok. Je to prevence, žlučových kamenů, vysokého krevního tlaku, chorob jater, chronických ekzémů, karcinomu tlustého střeva, průjmů a zácpy. O všem jsem se už zmínila výše, ale snad pro celistvost o léčebném účinku jablek a jablečného moštu bych doplnila, že jablka a jablečný mošt alkalizuje krev a tím vylučuje kyselinu močovou. To znamená obecně, že jablečný mošt a jablko vůbec je dobrou prevencí proti civilizačním chorobám. Náš dobrý Stvořitel nás vybavil i pro tuto dobu, kdy už je čistý vzduch, voda i potrava vzácností.

Text: ZískejZdraví.cz



Eshop - ekodrogerie, byliny, potraviny

Eshop - ekodrogerie, byliny, potraviny

Potraviny - základ pro každé zdravé jídlo

Potraviny - základ pro každé zdravé jídlo

Recepty - uvařte si něco dobrého

Recepty - uvařte si něco dobrého

Zásady stravování - zásady zdravého vaření

Zásady stravování - zásady zdravého vaření

Složení stravy - co má naše strava obsahovat

Složení stravy - co má naše strava obsahovat