ZiskejZdravi.cz

Květák

Květák - jinak také karfiol je zdužnatělé květenství velice oblíbené a poměrně snadno stravitelné rostliny, která jistě nechybí na našem stole po celý rok. Jeho specifické aroma probudí představy o smaženém květáku, mozečku, květáku se strouhankou, květákových placiček a tak dále. Nejzdravější přípravou je jen lehce podušený v páře.

Květák stejně jako brokolice a zelí je stejného botanického druhu. Máme- li myslet na květák, jako na léčivou potravinu, musíme se zaměřit na jeho výživovou hodnotu. Z tabulky vidíme, že je bohatý na vitamin C a na draslík. Oproti tomu má malé množství prvků jako je sodík, málo sacharidů, proteinů a mizivé procento tuku. Jeho obsah vápníku, železa, manganu, mědi, fosforu, zinku, chromu a selenu. Z vitaminů stojí za to jmenovat alespoň B, provitamin A(betakaroten) a E Je zajímavé si povšimnout, že květák má různé kultivary, růžicovitý zelený „Romanesque"- barva je způsobena chlorofylem, fialový- to je způsobeno přítomností antokyanů-modré barvivo (červené zelí, černý rybíz). Někde se pěstuje také žlutý květák.

 

Složka

Jednotka

Průměrný obsah

Prvek (mg/100 g)

Průměrný obsah

Složka (mg/100g)

Průměrný obsah

voda

g/100 g

88,4

Na

9

vitamin C

43

bílkoviny

g/100 g

3,6

K

380

vitamin D

0

tuky

g/100 g

0,9

Ca

21

vitamin E

0,22

cukry

g/100 g

2,5

Mg

17

vitamin B6

0,28

celkový dusík

g/100 g

0,58

P

64

vitamin B12

0

vláknina

g/100 g

1,8

Fe

0,7

karoten

0,050

mastné kyseliny

g/100 g

0,8

Cu

0,03

thiamin

0,17

cholesterol

g/100 g

0

Zn

0,6

riboflavin

0,05

energie

kJ/100 g

142

Mn

0,3

niacin

0,6

Zdroj-Wikipedie

Rakovina- květák reguluje hormony látkou nazývanou I3C Indol-3-karbinol, ta bojuje proti nekontrolovanému bujení. Nové výzkumy vědy potvrdily ochranný vliv květáku, zelí, brokolice a jiné brukvovité zeleniny u osob, které mají dědičné zatížení onemocnění rakovinou, dokonce i u osob, které jsou vystaveny špatným životním podmínkám- záření, tabák, alkohol a jiné..

Kardiovaskulární choroby- květák má velmi nízký obsah tuku a sodíku, květák je dobrým zdrojem draslíku a tak podporuje činnost srdce a celého cévního aparátu.

Trávicí systém- květák má blahodárný vliv na celé trávicí ústrojí počínaje žaludkem, až po tenké střevo. Pomáhá trávit, reguluje peristaltiku, zmírňuje zácpu a i průjem. Když k němu přidáme chřest a mrkev po zánětu žaludku a tenkého střeva, můžeme tím urychlit hojení.

Květák je vhodný při léčbě obezity - navozuje pocit sytosti a pravidelnou konzumací posílíme organismus zvláště při jeho oslabení.

Ledviny- květák zamezuje otokům, odvodňuje a posiluje imunitní systém. Květák je pomocníkem lidem s onemocněním dnou, selháním ledvin. Květák se osvědčil v boji proti ledvinovým kamenům.

Cholelitiáza- u osob, které ví, že trpí žlučníkovými kameny je potřeba omezit spotřebu květáku. Ten může způsobit poruchu trávení, případně jiné komplikace.

Nadýmání - Květák má vysoký obsah celulózy, tím vznikají plyny ve střevě a osoby s tímto zatížením by měly být opatrné na množství květáku v potravě..



Eshop - ekodrogerie, byliny, potraviny

Eshop - ekodrogerie, byliny, potraviny

Potraviny - základ pro každé zdravé jídlo

Potraviny - základ pro každé zdravé jídlo

Recepty - uvařte si něco dobrého

Recepty - uvařte si něco dobrého

Zásady stravování - zásady zdravého vaření

Zásady stravování - zásady zdravého vaření

Složení stravy - co má naše strava obsahovat

Složení stravy - co má naše strava obsahovat