ZiskejZdravi.cz

Fazole

Pokud bychom měli uvažovat nad fazolemi zjistíme, že jich je mnoho různých tvarů a barev. Od zelených přes fialové až hnědé, strakaté a nakonec bílé. Když zařadíme fazole do svého jídelníčku každý den nebo alespoň velice často v týdnu ukáže se to jako velice prospěšné zdraví. Přestože jsou fazole hůře stravitelné, společně s obilninami mají skvělou schopnost nasytit a uživit celé národy. V této kombinaci s obilninami tvoří fazole výborný zdroj bílkovin, které jsou kompletní a plnohodnotně nahrazují maso.

Mimo to, že si naše střeva zvyknou na složitý proces trávení fazolí provázený zpočátku nepříjemnou plynatostí, která po krátké době mizí, můžeme fazole také namočit ve větším množství vody na 24 hodin. Vodu několikrát vyměníme a tím se odstraní některé složité cukry, které tu plynatost vyvolávají. Takto připravené fazole jsou stravitelnější. Fazole můžete také vařit s některými bylinkami, které působí proti plynatosti, jako je majoránka, fenykl, dobromysl a jiné.

Cholesterol - Fazole působí v těle blahodárně na mnohé procesy. Vědci z kentucké univerzity zjistili, že pokud budete jíst 110 g vařených fazolí každý den, snížíte tím cholesterol LDL (nepřátelský) o 20%. Tím omezíte riziko infarktu a mrtvice.

Diabetes - Vzhledem k tomu, že fazole obsahují složité cukry, které se tráví podstatně déle, nedochází ke skokům v hladině krevní glukózy a upraví se tak jeho hladina. Což ocení především diabetici. Vláknina je ve fazolích obsažena v množství 6 g na půl šálku, což je dostatečné množství na to, aby pomohly s peristaltikou střev a tím ochránily proti rakovině i hemeroidům. Draslík ve fazolích se postará o snížení krevního tlaku.

Komplexní výživa - Fazole jsou výrazným zdrojem složitých cukrů a vysokého procenta proteinů. Fazole dosahuje 85% z hodnoty dokonalých proteinů a chybějící procenta, které tvoří především nepřítomná aminokyselina Methionin se dají doplnit pšenicí, různými semínky nebo droždím. Mimo to, že je sytá i v malém množství, je použitelná v kuchyni při výrobě pomazánek, polévek, hlavních jídel. Fazole jsou bohaté na železo, draslík, hořčík fosfor, vápník, zinek. Zinek je vynikající obranou imunitního systému při virových a chřipkových epidemiích. Vitaminy řady B a kyselinu listovou. Niacin zvaný též PP faktor, jinak B3, je nedílnou pomocí při chemických reakcí v buňkách. Jeho nedostatek znamená vystavit se dermatitidě - kožnímu onemocnění, suché pleti, demenci - těžkému poškození mozku a průjmům. Ve fazolích obsažená kyselina pantotenová chrání kůži a sliznice.

Pozor při onemocnění ledvin - Zápor fazolí je, že má vyšší obsah purinů které se v těle mění na kyselinu močovou a ta se v podobě krystalků usazuje v kloubech i v ledvinách, které tím velice poškozuje a to je omezující faktor pro osoby se špatnou funkcí nebo nemocemi ledvin.

Pozor ne syrové - Syrové fazole včetně zelených fazolek obsahují jedovaté látky, které se tepelnou úpravou ničí. Proto fazole kromě naklíčených fazolek mungo vždy tepelně upravujeme.

Kdybychom chtěli srovnat biologickou hodnotu fazolí a některých živočišných produktů nedostaneme se na výrazně vysoké rozdíly, někde dokonce stejné i menší, ale z dlouhodobého hlediska je rostlinná strava ekonomicky a zdravotně výhodnější. V mládí se stravujeme ve spěchu a bez většího uvažování a ve stáří se s tímto „spěchem" setkáváme už jako pacienti. A to je opravdu velká škoda. Člověk je stvořen tak, aby se radoval ze života a zdraví dlouhá léta.

Text: ZiskejZdravi.cz



Eshop - ekodrogerie, byliny, potraviny

Eshop - ekodrogerie, byliny, potraviny

Potraviny - základ pro každé zdravé jídlo

Potraviny - základ pro každé zdravé jídlo

Recepty - uvařte si něco dobrého

Recepty - uvařte si něco dobrého

Zásady stravování - zásady zdravého vaření

Zásady stravování - zásady zdravého vaření

Složení stravy - co má naše strava obsahovat

Složení stravy - co má naše strava obsahovat