ZiskejZdravi.cz

Rýžové vločky

Rýžové vločky jsou vyrobené z bílé rýže a jsou lehce stravitelné. Neobsahují gliadin (frakce glutenu) a mají nízký obsah sodíku. Vločky se používají jako zahušťovadlo do polévek, jogurtů, omáček, pomazánek a na kaše. Je to bezlepková potravina, takže se doporučuje i dětem. Jsou vhodné pro kojence od 6 měsíců, a pro lidi s celiakií a alergií na lepek. Rýžové vločky se dají přímo do polévky a jsou za chvíli měkké, nebo pokud chcete kaši, můžete je i předem namočit a bude to rychlejší.

Rýže obecně obsahuje kolem 7% proteinů a také nemá žádný gliadin. Tím se stává snesitelná pro pacienty s celiakií. Rýži je vhodné kombinovat s luštěninou, třeba čočkou, protože obsahuje málo lyzinu a triptofanu. Tím získáme jednak velice lahodné jídlo a doplní se potřebné proteiny pro naše tělo. Přidáme-li ještě sojový nápoj, doplníme tím potřebné aminokyseliny. Tuky v rýži bílé nenajdeme, protože ty jsou hlavně v klíčku a otrubách. Celozrnná rýže jich má necelá 3%, což je sice méně než v ovsu, jsou však mnohem biologicky cennější. Co se týká sacharidů v rýži- převládají škroby, kterých je tři čtvrtiny zrna.

V rýži, tedy hlavně v celozrnné, najdeme poměrně dobře zastoupené vitaminy řady B hlavně niacin, potom B1,2,6, a kyselinu listovou. Rýže je bohatým zdrojem fosforu a draslíku, méně už je hořčíku, ještě méně vápníku a zinku a nejméně má železa. To vše pokud doplníme zeleninou například ve formě rizota, získáme dobrý oběd nebo lehkou večeři.

Gastroenteritida - Bílá rýže není sice moc výživově bohatá, ale zato je velkým pomocníkem při průjmech a vyladění střevní sliznice pro kolitidě nebo gastroenteritidě. U dětí je možné pomoci si rýžovým vývarem při rychlém úbytku tekutin při průjmech. Dá se do něj kápnout pár kapek citronu a může se pít jako jediný nápoj. V rýžovém vývaru je dostatek draselných solí a komplexní sacharidy, které zmírní nebo zastaví průjmové onemocnění.

Vysoký krevní tlak - Pro osoby s vysokým krevním tlakem je rýže celozrnná a i bílá vhodnou potravinou pro svůj nízký obsah sodíku. Je důležité u osob s hypertenzí dobře odvodnit organizmus. To při běžném stravovacím návyku s používáním soli nelze. Sodík zadržuje tekutiny v těle, tím vznikají otoky a srdce je nadměrně namáháno.

Vysoký cholesterol - Co jsme řekli o hypertenzi a její léčbě rýží, lze říci i o vysokém cholesterolu LDL. V rýži není žádný cholesterol, má však dobré zastoupení vlákniny a ta zpomaluje vstřebávání žlučových kyselin ve střevě jichž játra využívají k tvorbě cholesterolu. Proto rýže je velice vhodnou potravinou pro osoby, které trápí nemoci srdce a oběhového systému.

Dna + artritida - No a nakonec se zaměříme na dnu a dnovou artritidu. Tyto nemoci, vzhledem k zastoupení potravin s vysokým obsahem kyseliny močové - purinů, sužuje stále větší procento obyvatel a to hlavně ve vyspělých zemích. Zajímavé je srovnání obsahu kyseliny močové v potravinách. Puriny jsou sice součástí našeho organismu, ale pokud je strava na kyselinu močovou příliš bohatá nebude trvat dlouho a pocítíme onemocnění dnou jako důsledek skladby našeho jídelníčku. Zvláště se toto onemocnění projevuje na palcích nohou jako zarudlé a citlivé na dotek. Určitě si pamatujete na některé vysoce postavené osoby, právě dnou trpěl císař Rudolf II, krom jiných nemocí. Na stolech těchto lidí bylo většinou mnoho „lahůdek", zejména, zvěřina, červené maso, uzeniny, čokoláda a vůbec široké spektrum „hojnosti", která zapříčinila tyto záchvaty dny pro vysoké množství kyseliny močové.

Překyselení organismu - Rýže neobsahuje mnoho proteinů a má zásaditý účinek. Proto je potravinou, která pomáhá snížit překyselení organismu.

Díky Bohu za osvětu a návrat k opravdu hodnotným a zdravým potravinám, které zasytí, když jsou hezky naservírované potěší oko a ještě kudy procházejí, tudy léčí.

Text: ZiskejZdravi.cz

 



Eshop - ekodrogerie, byliny, potraviny

Eshop - ekodrogerie, byliny, potraviny

Potraviny - základ pro každé zdravé jídlo

Potraviny - základ pro každé zdravé jídlo

Recepty - uvařte si něco dobrého

Recepty - uvařte si něco dobrého

Zásady stravování - zásady zdravého vaření

Zásady stravování - zásady zdravého vaření

Složení stravy - co má naše strava obsahovat

Složení stravy - co má naše strava obsahovat