ZiskejZdravi.cz

Kukuřičný šrot

Kukuřičný šrot se vyrábí mletím kukuřičných zrn a obsahuje hodnotné množství draslíku, fosforu, železa a thiaminu. Výhodou je, že neobsahuje lepek a proto jej mohou používat nemocní cliakií. Kukuřičný šrot obsahuje jen malé množství vlákniny. Pokud je hrubě namletý využije se k přípravě kaší, polenty a tortil. Šrot může být bílý nebo žlutý a využívá se i v potravinářském průmyslu ke zpracování na kukuřičný sirup.

Z kukuřičného zrna se vyrábí mouka a v Itálii se z kukuřičné mouky vyrábí polenta. Tu můžeme koupit i u nás v běžném obchodním řetězci. Běžně už koupíme i kukuřičné placky tortilly, škrob - známý jako Maizenu, lupínky, popcorn, mouku, obalovací směsi a podobně. Nesmíme zapomenout na vynikající kukuřičné klasy s medem nebo solí. Vařená kukuřice je vynikající i do salátů a polévek.

Kdybychom se podívali na obsah živin, najdeme tam vitaminy A, C, E a minerály draslík, železo, hořčík, zinek, a fosfor. Cukrová kukuřice má dostatek rozpustné i nerozpustné vlákniny asi 2,7g/ 100g, sacharidů je 16,3gr/100g a vitaminů B1,2,3,6 a kyselinu listovou. Je zajímavé, že draslíku je na 100gr 270mg! Draslík je pro naše tělo, ostatně jako i jiné minerály, velice důležitou součástí. A také je zajímavé, že největší část draslíku se ukrývá v našich buňkách asi devadesát osm procent. Víte, že předávkování draslíku není možné, pokud máme v pořádku ledviny a jejich funkčnost? A pokud ho máte nedostatek, můžete trpět svalovými křečemi, slabostí a nepravidelnou srdeční činností? Draslík je tedy potřebný pro správnou funkci svalového a nervového systému. Kukuřice se dá používat velice dobře tam, kde je potřeba zpomalit činnost štítné žlázy, jejíž nadměrná činnost se projevuje hubnutím a nervozitou. Pokud naopak ze zdravotních důvodů potřebujete zvýšit hmotnost doporučuje se také právě kukuřice.

Množstvím minerálů je kukuřice cenným zdrojem výživy a také vlákninou je vítaným čističem pro trávicí trakt. To jistě uvítají osoby se zácpou, dráždivým tračníkem, dyspepsií a celiakií. Vláknina v kukuřici na sebe váže vodu a tak pomáhá při látkové výměně a hypertenzi. Kukuřice dodává našemu tělu trochu více energie než brambory, ale mnohem méně než rýže. Je lehce stravitelná a její mouka neobsahuje lepek, ale je možné ji všude k mouce přidávat.

Kukuřice je sice lehce stravitelná, ale neposkytuje komplexní aminokyseliny, dostatek vápníku a niacinu. Proto je dobré a vhodné kombinovat jí s luštěninami a slunečnicovým semínkem. Kojící maminky mohou přikrmovat děti kukuřičnou kaší. Máme tedy dostatek důkazů a důvodů proč zařadit kukuřici do svého jídelníčku jako snídani, oběd i večeři. Pro milovníky něčeho sladkého je tady také dost možností a ti, kdo mají starosti s nízkou hmotností už asi ví jak na to.

Text: ZiskejZdravi.cz

 



Eshop - ekodrogerie, byliny, potraviny

Eshop - ekodrogerie, byliny, potraviny

Potraviny - základ pro každé zdravé jídlo

Potraviny - základ pro každé zdravé jídlo

Recepty - uvařte si něco dobrého

Recepty - uvařte si něco dobrého

Zásady stravování - zásady zdravého vaření

Zásady stravování - zásady zdravého vaření

Složení stravy - co má naše strava obsahovat

Složení stravy - co má naše strava obsahovat