ZiskejZdravi.cz

Fazolky mungo

Jak jsem se dočetla fazolky mungo se nesprávně nazývají zelená sója. Někdy se také říká boby mungo. Jde o velice výživnou surovinu, olivově zbarvenou velikosti asi 5mm, kterou můžeme na rozdíl od jiných fazolí konzumovat i syrové ale v naklíčeném stavu. Klíčí dobře a jejich klíčky dostaneme často v azijské kuchyni nebo ve zdravé výživě jako přídavek do salátů. Pěstování těchto fazolí se dostalo už i do Čech. Fazolky mungo jsou výživově podobné jako fazole a naklíčením se jejich výživová hodnota zvyšuje. Hodnotné jsou hlavně pro obsah vitaminů, bílkovin, proteinů, vápníku, železa, draslíku, hořčíku, kyseliny listové a vlákniny. Dole v tabulce můžete srovnat hodnoty fazolky mungo v různé úpravě:

Výživové hodnoty fazolí mungo - naklíčená, tepelně nezpracovaná semena.

Složka

Průměrný obsah (g/100 g)

Složka

Průměrný obsah (mg/100 g)

Složka

Průměrný obsah (mg/100 g)

voda

90,40

Na

6

vitamin C

13,2

bílkoviny

3,04

K

149

vitamin D

0

tuky

0,18

Ca

13

vitamin E

0,10

sacharidy

5,94

Mg

21

vitamin B6

0,088

- z toho cukry

4,13

P

54

vitamin B12

0

vláknina

1,8

Fe

0,91

vitamin A (RAE)

1

nasycené mastné kyseliny

0,046

Zn

0,41

vitamin A (IU)

21

mononenasycené mastné kyseliny

0,022

riboflavin

0,124

vitamin K

33,0 µg

polynenasycené mastné kyseliny

0,058

thiamin

0,084

kyselina listová (DFE)

61

energie

125,6 kJ

niacin

0,749

cholesterol

0

Zdroj tabulky: Wikipedie

Fazolky Mungo, tak jako i fazole a luštěniny celkově, tvoří nejdůležitější stavební látku pro naše tělo, jde hlavně o esenciální aminokyseliny, enzymy a jiné stavební látky - sloučené do názvu bílkoviny - stavební materiál pro tvorbu a vývoj buněk. Zvláště vegetariáni mají velký zájem o rostlinné bílkoviny, které si naše tělo nedokáže vyrobit a musí je přijímat z potravy. Pokud zkombinujeme fazole s celozrnnými obilninami, získáme skutečně plnohodnotnou stravu, která nahrazuje maso. Pokud má vegetarián dokonale srovnaný jídelníček, nic mu ve stravě nechybí a jeho tělo je dobře zásobeno "palivem" pro dostatečnou obranu imunitního systému. V boji s infekcemi je dokonce lépe chráněno než u člověka, který konzumuje široké spektrum stravy včetně živočišné.

Fazolky naklíčíme tak, že je namočíme alespoň na 2 hodiny do vody a pak udržujeme vlhké třeba na talíři. Fazolky klíčí snadno, tedy za 2-3 dny již máte jistě radostný, výborný a zdravý výsledek. Můžete je pak zpracovat i na polévku či přidat do zeleninové směsi, či jen tak přidávat k obědu na talíř.

Text: ZiskejZdravi.cz



Eshop - ekodrogerie, byliny, potraviny

Eshop - ekodrogerie, byliny, potraviny

Potraviny - základ pro každé zdravé jídlo

Potraviny - základ pro každé zdravé jídlo

Recepty - uvařte si něco dobrého

Recepty - uvařte si něco dobrého

Zásady stravování - zásady zdravého vaření

Zásady stravování - zásady zdravého vaření

Složení stravy - co má naše strava obsahovat

Složení stravy - co má naše strava obsahovat