ZiskejZdravi.cz

Cizrna

Cizrna se původně pěstovala ve Středomoří a Středním východě, ale brzy se rozšířila do celého světa. Nejvíce se používá v Italské, Řecké, Indické, Španělské a Portugalské kuchyni.

Ačkoli nejznámější druhy cizrny jsou kulaté a béžové, další varianty zahrnují barvy jako např. Černou, zelenou a červenou. Jako ostatní luštěniny, jako např. fazole, hrách a čočka, i cizrna je ceněna pro vysoký obsah proteinů a vlákniny a také některých klíčových vitamínů a minerálů.

Jeden šálek vařené cizrny obsahuje 269 kalorií, 45 gramů karbohydrátů, 15 gramů proteinu, 13 gramů dietní vlákniny, 4 gramy tuku a žádný cholesterol.

Jeden šálek syrové cizrny poskytuje 50% DDD draslíku, 2% vitamínu A, 21% kalcia, 13% vitamínu C, 69% železa, 2% sodíku, 55% vitamínu B6 a 57% magnesia. Cizrna navíc obsahuje vitamín K, B2, foláty, fosfor, zinek, měď, mangan, cholin a selen a kyselinu listovou.

Kromě toho, že je cizrna vynikající potravinou pro vegany a vynikajícím bezglutenovým zdrojem proteinů a vlákniny, obsahuje také výjimečné množství železa, vitamínu B6 a magnézia.

Většina neživočišných zdrojů proteinu, včetně cizrny, nemají esenciální aminokyselinu methionin, zatímco obilniny postrádají lysin. Kombinace luštěnin s obilninami jako např. Celozrnnou rýží nebo celozrným chlebem či těstovinami, vytváří kompletní protein, který obsahuje všechny esenciální amino kyseliny.

Cizrna obsahuje menší množství vysoce kvalitních tuků, které pomáhají při snižování hladiny cholesterolu v krvi. Díky tomu se konzumací cizrny zlepšuje stav arterií a dá se jí předcházet arterioskleróze.

Cizrna je také vhodná při zácpě, protože vláknina v ní obsažená přirozeným způsobem stimuluje peristaltiku střev. Cizrna se také doporučuje osobám trpícím stresem a depresí a při podrážděnosti, nervozitě a špatné koncentraci.

Tato luštěnina je ideální pro těhotné ženy, protože je bohatá na kyselinu listovou, která chrání plod před vrozenými vadami nervové soustavy.

Studie rovněž ukázaly, že konzumace cizrny je vhodná u obou typů diabetu, díky vysokému obsahu vlákniny, která snižuje hladinu glukózy v krvi.

Železo, fosfáty, kalcimu, magnesium, mangan, zinek a vitamín K, obsažené v cizrně napomáhají k tvorbě silných kostí.



Eshop - ekodrogerie, byliny, potraviny

Eshop - ekodrogerie, byliny, potraviny

Potraviny - základ pro každé zdravé jídlo

Potraviny - základ pro každé zdravé jídlo

Recepty - uvařte si něco dobrého

Recepty - uvařte si něco dobrého

Zásady stravování - zásady zdravého vaření

Zásady stravování - zásady zdravého vaření

Složení stravy - co má naše strava obsahovat

Složení stravy - co má naše strava obsahovat